Sunday, September 13, 2015

Langkah demi langkah bisnes online

Isu 1659 sudah berada di pasaran, 


Langkah Demi Langkah Bisnes Online

Boleh dapatkan Bilangan 1660 sudah berada di pasaran.




Kuasai disiplin bekerja di rumah

Teks: Masayu Ahmad
www.masayuahmad.com
Baca persediaan asas di sini www.janawangdirumah.com
Lebih banyak rujukan ada di sini www.akademibekerjadirumah.com/shop

Klik di sini untuk dapatkan semua rujukan di atas www.akademibekerjadirumah.com/shop



Walaupun berada di rumah pengurusan masa sangat penting untuk kita menentukan keutamaan setiap hari apa yang mahu dicapai.

Berada di rumah banyak masa ini selalu menjadi tanggapan umum. Tetapi apabila kembali berada di rumah seolah tidak menang tangan. Banyak perkara bermain di fikiran untuk diselesaikan. Namun seharian kita tidak tahu apa yang selesai apa yang belum. Seolah masih banyak perkara yang belum dilakukan.

Semak semula perkara berikut.

1. Matlamat yang jelas.
Matlamat yang jelas iaitu apa matlamat kewangan yang mahu dicapai.
Apa matlamat keluarga yang mahu dicapai.
Apa matlamat dari aktiviti bisnes yang ingin dicapai.
Apa matlamat pengurusan masa yang ingin dicapai.
Rangkumkan dan terjemahkan dalam satu peta matlamat jangka pendek dan matlamat jangka panjang.
Petakan lagi mengikut tahun, fasa, bulan, hari dan jam.
Dari situ kita bekerja dan berusaha untuk selesaikan satu persatu.

2. Senarai harian.

Mulakan malam hari dengan sebuah buku nota untuk senarai harian (to do list). Senarai ini sangat penting iaitu merangkumi perkara 1 yang diturunkan lagi dalam aktiviti harian.

10 higga 20 perkara yang mahu diselesaikan. Susun mengikut keutamaan.

3. Tegas dengan diri sendiri.

Sangat penting untuk tegas dengan diri sendiri iaitu tidak melengahkan masa, menangguhkan kerja. Terus fokus menyelesaikan tugasan satu demi satu.

4. Tidak membazir masa.

Setiap hari lihat senarai dan berazam untuk selesaikan mengikut jam yang sudah diagihkan. Iaitu agihan kerja 4 tempoh boleh rujuk dalam ebook super wahm super mom.

Salah satu aktiviti membazir masa adalah kita terlalu lama atau menggunakan waktu pagi hanya membalas mesej yang tidak mempunyai kaitan dengan kerja yang diselesaikan. Mesej yang kurang manfaat abaikan dan terus fokus untuk selesaikan.

5.Tegas dan positif.

Tegas dengan diri sendiri untuk dispiln menyelesaikan apa matlamat harian yang mahu dicapai. Usahakan untuk disiplin. Apabila kita sudah menguasai senarai tugasan harian, ia akan menjadikan diri lebih berkeyakinan dan positif.

Ia meransang diri untuk terus berusaha dan kekal disiplin.

6. Reward
Meransang diri dengan menghadiahkan barang diidamkan, percutian yang memberi tenaga baru. Selesai satu matlamat berikan ganjaran untuk diri sendiri. Ia membantu sama untuk terus bekerja dengan gembira dan bermatlamat.

7.Cuba sehingga berjaya.
Perasaan malas, kecewa, putus asa itu adalah perkara biasa. Namun ia tidak memberi kesan yang baik kepada diri sekiranya banyak matlamat yang ingin dicapai. Sekiranya kita masih baru sebagais suri bekerja di rumah, usahakan untuk berada dalam kumpulan sokongan. Sentiasa dorong diri sendiri dan paksa diri untuk kekal disiplin sebagaimana ketika bekerja. Kejayaan adalah milik mereka yang mempunyai komitmen dan jelas dengan matlamat.

8.Bina harga diri.

Walaupun di rumah kita tetap perlu ada keyakinan diri. Apabila ditanya umum bekerja sebagai apa, dengan yakin suri boleh memberi jawapan 'bekerja sendiri'. Itu adalah lebih baik selain memberi gelaran 'surirumah sepenuh masa' kerana tanggapan rakyat Malaysia masih lagi belum sepenuhnya berbangga dengan perkataan 'surirumah' walaupun ada yang sudah berjaya luar biasa.

Melainkan diri sendiri sudah yakin untuk menjawab sebagai 'surirumah sepenuh masa' dan kejayaan di belakang tabir itu hanyalah untuk cerminan diri sendiri sahaja. Walaupun di rumah tetap mempunyai pendapatan. Apabila kita yakin dengan apa yang dilakukan, keyakinan itu sendiri datang secara semulajadi.


Baca lagi tentang pengurusan masa dalam ebook super wahm super mom


Langkah Demi Langkah Bina Kedai Online

Assalammualaikum...
Alhamdulillah, setelah baca ebook ini, semua persoalan selama ini telah terjawab. Walaupun saya telah lama bermula dalam bisnes online, tetapi apa yang ada dalam ebook ini tetap menjadi amalan saya sehingga kini. Dulu sebelum bermula, terlalu sukar untuk mencari buku atau ebook tentang bagaimana ingin memulakan bisnes online, tetapi kini, dengan adanya ebook ini, sangat-sangat membantu untuk yang ingin bermula.
 
Dulu sebelum saya bermula, pelbagai badan-badan kerajaan dan pihak yang ingin menawarkan pinjaman perniagaan, mudahkan? Di universiti juga, kita di ajar untuk membuat kertas kerja untuk memohon pinjaman perniagaan. Tahukah anda?, itu adalah perangkap yang sangat berbahaya. Elakkan berhutang untuk memulakan perniagaan. Dalam ebook ini, terdapat panduan asas untuk bermula tanpa modal. Antaranya, tidak memulakan bisnes dengan berhutang, tidak memulakan dengan modal yang besar, belajar asas berniaga dan berjualan, belajar asas bina kedai online pertama, urusniaga pertama, jualan pertama dan belajar asas bisnes dan tahap perkembangan berperingkat. Dalam ebook ini juga ada panduan atau strategi untuk kita bermula tanpa perlu kita menjadikan modal sebagai faktor utama.
 
Dropship???
Perkataan yang paling popular pada masa kini. Semuanya ada di terangkan di dalam ebook ini. Ada yang memandang rendah pada 'dropship', mungkin kerana margin keuntungannya tidak begitu besar, tetapi mereka lupa, bahawa untuk bermula bukanlah keuntungan yang menjadi faktor utama, tetapi belajar dan fokus dahulu cara pemasaran yang betul. Jika kita ingin bermula dengan lambakan stok, tetapi tidak mahir dalam pemasaran, bagaimana sekiranya, barang jualan tidak mendapat sambutan, kita akan menghadapi masalah dalam pusingan modal seterusnya. Jom berkuli dahulu sebelum menjadi tuan.
 
Secara ringkasnya, di dalam ebook ini, pelbagai panduan berguna untuk yang ingin memulakn perniagaan, sama ada secara online atau pun offline. Bermulalah dengan mencari ilmu  agar kita tidak mengambil jalan jauh dengan mengulangi kesilapan yang telah dilakukan oleh mereka yang terdahulu. In shaa Allah, usaha, doa dan tawakkal...semoga berjaya...:) 


Untuk pembelian dapatkan di sini ya www.akademibekerjadirumah.com/shop





Monday, September 7, 2015

Urus masa, urus tenaga





Urus masa, urus tenaga.
Dua perkara ini sangat kritikal apabila kita mahu produktif walau di rumah.
Buat latihan urus masa jadual kitaran 4 tempoh.
Kenalpasti urusan kerja.
Kenalpasti urusan rumahtangga.
Kenalpasti urusan keluarga.
Kenalpasti urusan diri sendiri.
Matlamat kewangan yang ingin dicapai.
6 topi ini perlu jelas dan ada ukuran.
Bonusnya kita akan capai keseimbangan dalam pengurusan masa dan kerja.


Baca lagi lebih banyak pengurusan masa di dalam ebook super wahm super mom